
Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=recq21

African Journalism Studies

ISSN: 2374-3670 (Print) 2374-3689 (Online) Journal homepage: https://www.tandfonline.com/loi/recq21

Succession Politics and Factional Journalism in
Zimbabwe: A Case of The Chronicle in Zimbabwe

Wallace Chuma, Mbongeni J. Msimanga & Lungile A. Tshuma

To cite this article: Wallace Chuma, Mbongeni J. Msimanga & Lungile A. Tshuma (2020):
Succession Politics and Factional Journalism in Zimbabwe: A Case of The�Chronicle in Zimbabwe,
African Journalism Studies, DOI: 10.1080/23743670.2020.1731564

To link to this article:  https://doi.org/10.1080/23743670.2020.1731564

Published online: 19 Mar 2020.

Submit your article to this journal 

View related articles 

View Crossmark data

https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=recq21
https://www.tandfonline.com/loi/recq21
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/23743670.2020.1731564
https://doi.org/10.1080/23743670.2020.1731564
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=recq21&show=instructions
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=recq21&show=instructions
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/23743670.2020.1731564
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/23743670.2020.1731564
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/23743670.2020.1731564&domain=pdf&date_stamp=2020-03-19
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/23743670.2020.1731564&domain=pdf&date_stamp=2020-03-19


Succession Politics and Factional Journalism in Zimbabwe:
A Case of The Chronicle in Zimbabwe
Wallace Chumaa, Mbongeni J. Msimangab and Lungile A. Tshumac

aCentre for Film & Media Studies, University of Cape Town, South Africa; bDepartment of Communication
Studies, University of Johannesburg, South Africa; cDepartment of Journalism, Film & Television Studies,
University of Johannesburg, South Africa

ABSTRACT
This paper is a critical exploration of the emergence and
manifestations of a phenomenon we refer to as “factional” or
“succession” journalism within the state media in the context of
the tussle over the succession of the late former Zimbabwe
President Robert Mugabe. Using the state-controlled Chronicle
daily newspaper as a case study, we seek to examine the role and
influence of editors and journalists in the negotiation of power in
the context of reporting a contested succession of Mugabe in
2016. We locate “factional journalism” in the context of the capture
of the state media by the ruling party and the virtual erosion of
journalistic agency in the state media institutions. We argue that
whereas the onset of the “Zimbabwe crisis” spawned the creation of
different and polarised forms of journalism in the country
(i.e. oppositional and patriotic journalism; see Ranger, 2005. “The rise
of patriotic journalism in Zimbabwe and its possible implications”.
Westminster Papers in Communication and Culture 2: 8–17; Chuma
2008. “Mediating the 2000 elections in Zimbabwe: competing
journalisms in a society at the crossroads”. African Journalism Studies
29 (1): 22–41), within the “patriotic journalism” camp also emerged
a new strand of “factional journalism” linked closely to the fierce
contest for the succession of Robert Mugabe within Zanu PF. We
also argue that the succession issue presented a poignant moment
at which political journalism at the public media became
subordinate to whichever faction held sway in the information/
media portfolio in government, and which faction deployed its
allocative powers to reward and punish specific forms of political
reporting. We apply a limited qualitative content analysis of news
stories on the succession issue and complement this with qualitative
in-depth interviews with journalists reporting on the subject. This
approach arguably provides a much more holistic picture of the
factors at play in the production of political content on the subject.

KEYWORDS
Factional journalism;
succession politics; agency;
hegemony

Introduction and context

There is a fairly established body of work on the relationship between the state and jour-
nalism in Zimbabwe, especially on the ways in which the Zanu PF government has reconfi-
gured the practice of journalism in the country in the past three decades as its political

© 2020 iMasa

CONTACT Wallace Chuma wallace.chuma@uct.ac.za

AFRICAN JOURNALISM STUDIES
https://doi.org/10.1080/23743670.2020.1731564

http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/23743670.2020.1731564&domain=pdf&date_stamp=2020-03-18
mailto:wallace.chuma@uct.ac.za
http://www.imasa.org/
http://www.tandfonline.com


legitimacy and control of state faced significant threats (see, for example, Chiumbu and
Moyo 2009; Chuma 2008; Ndlela 2003). While much of this work has focused on either
content analysis of newspapers, or an overall assessment of media policies promulgated,
there is arguably still too small a body of work that engages journalists ethnographically as
part of methodology.1 This paper adopts content analysis as well as in-depth interviews
with journalists at The Chronicle newspaper with a view to establishing the socio-political
and professional dynamics that shape their framing of the succession issue in Zanu PF.

While it is not within the competency of this paper to explore all facets of the debate
and developments around the battle for the succession of President Robert Mugabe as
leader of his Zimbabwe African National Union Patriotic Front (Zanu PF) party (prior to
his forced resignation in November 2017), it is important to highlight some of the core
issues as they relate to the succession debate and its mediation in the public press.
Mugabe emerged as leader of his party in 1975, and five years later, after winning an elec-
tion in the context of a negotiated transition that followed a decade of liberation struggle,
became independent Zimbabwe’s founding leader. His policies within the first decade of
independence—especially health, education and reconciliation, among others—have
often been cited as exemplary (Muzondidya 2009; Raftopoulos and Mlambo 2009).
However, when his government decided to adopt the International Monetary Fund
(IMF) and World Bank-prescribed structural adjustment programmes, many of the social
and economic benefits of the 1980s were reversed, leading to a spiralling rate of unem-
ployment, a decline in the quality of social services, and a build-up of public dissent
against his leadership within the party and the country (Makumbe 2009; Moore and Raf-
topoulos 2012). This resulted in the escalation of protests in the late 1990s, mostly led by
the country’s biggest trade union, the Zimbabwe Congress of Trade Unions (ZCTU), which
eventually played midwife to the creation of the main opposition, the Movement for
Democratic Change (MDC) in 1999. Even within Mugabe’s own party, calls for succession
were emerging. In 1997, one of the party’s Members of Parliament (MPs), Dzikamai Mav-
haire, was suspended after openly declaring in Parliament that “The President must go”
(Chikuhwa 2004: 145).

The period following the launch of a formidable opposition (MDC) and the controversial
land redistribution programme saw the governing party unite around their single candi-
date for the President (against the context where the party for the first time stared
defeat in the face), in the process muffling any voices around succession (Compagnon
2011; Sachikonye 2011). In 2004, an attempt led by one of Mugabe’s long-time aides
and then Minister of Justice Emmerson Mnangagwa, along with Information and Publicity
Minister Jonathan Moyo, to secretly lobby party provincial structures to push for Mugabe
to be succeeded by Mnangagwa flopped spectacularly.2 In the aftermath, Moyo was fired
from Zanu PF, while Mnangagwa was demoted to a peripheral cabinet portfolio. Moyo was

1This does not discount the contributions of researchers such as Hayes Mabweazara, who has written fairly extensively on
Zimbabwean journalists’ appropriation of digital technologies, and used ethnographic approaches as part of method-
ology (see Mabweazara 2010, 2011).

2Moyo organised a meeting at Dinyane School in his Tsholotsho Constituency, Matabeleland North province. The meeting,
which has become known as the Tsholotsho Declaration, was drawn up of the party’s provincial chairpersons and has
sought to elevate Emmerson Mnangagwa to the post of Vice President ahead of Joice Mujuru. Among the plot was
that the party’s and subsequently country’s leadership was supposed to be made up of the four key ethnic groups—
Ndebele, Karanga, Zezuru and Manyika. However, when the plot was unearthed, Moyo was fired from the party while
other party members, including Mnangagwa, were demoted.

2 W. CHUMA ET AL.



eventually readmitted to Zanu PF in the run up to the 2013 elections, assuming back his
Information and Publicity cabinet portfolio shortly after the election, which Mugabe won.
However, his term of office was characterised by renewed public attention to his increas-
ingly frail physique and age (Kwaramba and Mbiba 2015), all this in the context of an
economy that kept deteriorating.

Within the party, the contestation for Mugabe’s succession became real and fierce
during this term. From media accounts and from Mugabe himself making public state-
ments at political rallies—also known as “youth interface” rallies—there were two factions
jostling for his post. The one was linked to Mnangagwa and was known as Team Lacoste.
The other was known as G40 or simply “Young Turks”, and was linked to Mugabe’s wife,
Grace, Jonathan Moyo, second vice President Phelekezela Mphoko and others. The Mnan-
gagwa faction had the backing of the army and some war veterans leaders, the most vocal
of whom was Zimbabwe’s former ambassador to China, Christopher Mutsvangwa.

In the age of the mediatisation of politics, this paper takes interest not in the dynamics
of the succession issue within Zanu PF but in the ways in which these party developments
impacted on journalism practice in the state-controlled media. It is important to note that
each of the factions battling to succeed Mugabe at the time sought to shape the political
narrative through controlling, at the very least, the state-owned media, i.e. the Zimbabwe
Broadcasting Corporation (ZBC) and Zimbabwe Newspapers Limited (Zimpapers).3 The
exercise of this control was made possible, in the main, through control of the Ministry
of Information and Publicity. This meant that, at least during the tenure of the Mugabe
government, whichever faction superintended over this key ministry had unfettered
access to the state media and in a way controlled the succession narrative.

One of the core tasks for a political economy of the media, as Graham Murdock and
Pater Golding remind us, is to investigate “how changes in the array of forces that exercise
control over cultural production limit of liberate public cultural space” (2005: 67). Similarly,
in this case, albeit on a micro level, we seek to demonstrate how changes at both at the
leadership of the Ministry of Information and Publicity and at the editorship of a specific
newspaper at a particular moment within the political continuum of succession contesta-
tion resulted in overnight narrative switch from one succession narrative to the other.

Following his reappointment into cabinet in the aftermath of the 2013 election, Moyo
returned to the Information, Media and Publicity portfolio where he set to, among other
things, restructure and reshape the state media to his liking. He instantly made senior edi-
torial appointments at key newspapers such as The Herald, The Sunday Mail and The Chron-
icle, arguably filling the posts with personnel he could trust. This paper particularly focuses
on The Chronicle, where Moyo appointed a trusted friend as editor and who, we argue,
helped advance Moyo’s factional agenda while at the helm of the paper, in many demon-
strable cases. What is interesting is that when Mugabe did a cabinet reshuffle and moved
Moyo from the Information portfolio, the new minister instantly moved Moyo’s appointee
at The Chronicle (they gave him a weekend to leave) and replaced him with someone
amenable to the new bosses. Within days of the new appointment, the political narrative
of the newspaper shifted substantially from one faction (G40) to its nemesis, Team Lacoste.

3Zimpapers is a listed company, but since independence it has been an appendage of the ruling party where the Minister of
Information has a direct influence on the operation of the stable through appointing like-minded editors of all the papers
that fall under the stable.

AFRICAN JOURNALISM STUDIES 3



The sudden switch in editorial framing of the succession was characterised by, among
other things, a consistent vilification of the new “enemies” and well as the “manufacture
of scandals” around the opposing faction, and others.

Background to the journalism–politics nexus

The relationship between journalism and politics has been one of the most debated in
modern times, largely because of the influence that the journalism has or supposedly
has in the era of mediated politics, and also because of the influence of political power
structures on journalism practices (see, for example, Dahlgren and Gurevitch 2005;
McChesney 2009; McNair 2003).

One way of understanding the journalism–politics nexus in an African context such
as Zimbabwe would be to appropriate elements of Philip Napoli’s (1997) “principal–
agent” approach to the study of media organisations. Although applied at the micro-
level of media organisations, the same can arguably be applied more broadly to the
study of media practices and media–power relations at a macro, national level. Borrow-
ing from the agency theory of the media firm, the principal agency relationship is
characterised as:

… a contract under which one or more persons (the principals) engage another person (the
agent) to perform some service on their behalf which involves delegating some decision-
making authority to the agent. If both parties to the relationship are utility maximisers
there is good reason to believe that the agent will not always act in the interests of the prin-
cipal. The principal can limit the divergences from his interests by establishing appropriate
incentives for the agent and by incurring monitoring costs designed to limit the aberrant
activities of the agent. (Jensen and Meckling 1976: 30)

Napoli reminds us that in this relationship, the ultimate aim is to advance the interests of
the principal, which may include maximising profits for the organisation, or some other
ends such as advancing particular political causes and agendas. The agent, while expected
naturally to advance the interest of his/her principal, may do so but also from time to time
engage in what Napoli terms “shirking” (1997: 208). This is where the agent decides to
deviate from his/her brief and act entirely or partly out of self-interest (including in
some cases, professional/ethical interests where such interests are in conflict with those
of the principal) and therefore at variance with the terms of his/her brief. When this
happens, of course, there is conflict and the principal may replace the agent. However,
it is interesting also to note that monitoring the agent to ensure consistent compliance
is not a costless exercise, so a strategy some principals adopt is to ensure the least expen-
diture in monitoring through hiring agents who share their worldviews (Napoli 1997).
Hiring practices serve as a kind of “censorship in advance” in the sense that the agents
engaged in new responsibilities on behalf of the principal with whom they share a
similar worldview are unlikely to stray into political territory that brings them into
conflict with the principal. That said, it is also true that the principal–agent relationship
—like all hierarchical relationships—is a much more complex one in which external
factors also play a part in shaping.

Croteau and Hoynes (2003) argue that journalism practice in most cases occurs in a
context that is defined by both opportunities and structural constraints. These constraints,

4 W. CHUMA ET AL.



they argue, influence the behaviour of media professionals “by making some choices more
attractive, some more dangerous, and some almost unthinkable” (p. 121).

Many studies of the relationship between journalism and politics have generally come
to at least two dominant conclusions as regards power dynamics in the relationship: the
first being that the media wields the most power, especially in the era of mediated politics
(Dahlgren and Gurevitch 2005); and the other being that the media are actually subordi-
nate to institutional political power holders (Herman and Chomsky 1988). Other studies
find the relationship a more complex and multi-dimensional love–hate relationship,
characterised by careful manoeuvring (Larsson 2002). As Larsson notes in a study of the
journalist–politician relations in Sweden, journalists enjoy substantial leeway in the
relationship because they can rely on the Freedom of Information Act to access state-
held information with relative ease (2002: 25). However, in the case of Zimbabwe and in
many other parts of the continent, the hierarchical principal–agent approach best explains
the relationship, and when it comes to newsmaking, by their location in the broader
scheme of things politicians (principals) would strive to be (or enforce their way into
being) what Hall et al. (1979) refer to as the “primary definers” of news. In the 1980s, in
Zimbabwe, for example, the government successfully steered journalistic coverage of
state-sponsored atrocities in the Matabeleland region in the direction of the official,
sanitised narrative (Nyarota 2006). As the editor of the major daily state-owned newspaper
in the Matebeleland region at the time, Geoffrey Nyarota, wrote in his memoirs; “the
government took advantage of the fear and gullibility of the local media, mostly controlled
by the newly appointed and inexperienced editors… to literally get away with murder”
(2006: 136).

Methodology

This study analysed the framing of selected succession related stories by The Chronicle.
This Bulawayo-based newspaper is one of the daily newspapers under Zimbabwe News-
paper’s (1980) Ltd group, which since independence has been used as an ideological
tool by the ruling party to drum its support (Chuma 2008; Moyo 2004; Ronning and
Kupe 2000; Windrich 1981). The selected copies are for the six-month period before and
after the then The Chronicle editor Mduduzi Mathuthu left the paper on 23 May 2016. Pur-
posive sampling was used to select editorials and front pages stories for qualitative
content analysis with purposive sampling having helped to provide “information rich
cases that hold the greatest potential for generating insight about the phenomenon”
(Jones, Torres, and Arminio 2006: 66). Editorials were selected because they constitute
the newspaper’s “institutional voice” (Stonecipher 1979: 41) and hence they represent
the paper’s standpoint on a particular issue and this suggests that on succession issues,
they represented the faction the paper supported at the time. Hence, on political issues,
which are the focus of this study, editorials are a newspaper’s position on political and
social questions (Wahl-Jorgensen 2008: 70). Front-page stories were selected because
their location suggests that they are important and they are the “prime editorial real
estate” (Weldon 2008: 30) As such, editorials and front-page stories will help fuse together
“objective, fair and factual” information with the editorial opinion on succession politics in
Zimbabwe by the state media. During the Mathuthu editorship of The Chronicle, 56 stories
were published on Zanu-PF factionalism and succession and of these stories, three were

AFRICAN JOURNALISM STUDIES 5



editorials, 28 were lead stories while the remainder were inside stories, which are not the
subject of analysis for this study. For the post-Mathuthu era, 20 stories were covered and
among those stories two were editorials while 12 were lead stories.

While content analysis has mainly been associated with quantitative research, it has
also become a common qualitative method of analysis. However, criticism that has
been levelled against quantitative content analysis is that it misses the syntactical and
semantic information embedded in the text (Weber 1990). Hence, qualitative content
analysis was used because of its ability as a “sense-making effort that takes a volume of
qualitative material and attempts to identify core consistencies and meanings” (Patton
1990: 453). Through this method, the paper managed to examine meanings, themes
and patterns that were both manifest and latent in the texts under review. Interviews
with journalists within The Chronicle news desk were also used to support information
obtained from content analysis. Interviews were aimed at helping us gain a deeper under-
standing of the meanings derived from qualitative content analysis. Such information
would include rationale behind framing sources in a particular manner, or reasons for sup-
porting a particular faction in the course of reporting. The study used purposive sampling
to recruit journalists for interviews. The study mainly focused on the news desk which
comprises reporters who wrote political stories on the succession subject. The desk has
15 reporters, seven of whom were selected for interviews for this study. The then Chronicle
editor, Mduduzi Mathuthu, was only partially available for an interview and he did not
divulge full information pertaining to succession journalism during this era. Similarly, Inno-
cent Madonko, who during this era was on an acting basis, was non-committal to be inter-
viewed. For ethical reasons, the research preferred to keep the identity of the respondents
as anonymous due to the volatile political environment and the dire consequences that
tend to be faced by journalists who pass views and statements that are against the
establishment. More so, respondents asked to remain anonymous for the purposes of
job security, hence the study had to adhere to respondents’ requests.

Themes

Within the factional battle pitting Team Lacoste and G40, The Chronicle published news
content that sought to denigrate both factions during and after the Mathuthu editorship
of the paper. During the Mathuthu era, prominent stories were mainly from the G40
faction and supported their political position regarding the succession. The same can
be said when Mathuthu was fired from the newspaper. Mathuthu’s dismissal came after
he published an article entitled “Gukurahundi Row erupts… .VP fumes over Coltart
Book” (The Chronicle, 23/03/16) and a series of stories that drew the ire of some govern-
ment officials, especially those within the Team Lacoste camp, pushing for Emmerson
Mnangagwa to succeed Mugabe as President. Mathuthu was replaced by his deputy, Inno-
cent Madonko. In our analysis of The Chronicle’s coverage of the factional succession
battles within Zanu PF, we identified three dominant themes under the following
topics: scandalising factional members, selective sourcing and use of derogatory terms.
These themes appear prominent in the newspaper’s endeavours in pushing a factional
agenda during Mathuthu’s tenure and after him. Responses from journalists interviewed
were also used in the analysis section to determine the extent of factional reporting in
The Chronicle.

6 W. CHUMA ET AL.



Scandalising rival factional members

In its endeavour to scandalise rival factional members, the newspaper takes a stance that
supports members of either the G40 or Team Lacoste faction. The Mathuthu era that also
saw Jonathan Moyo heading the Ministry of Information and Broadcasting Services shows
how the newspaper supported members of the G40 faction associated with the minister.
In its quest to pursue a factional agenda during this period, the paper reported on “scan-
dals” centred on the Team Lacoste faction. Firstly, the newspaper scandalises Mnangagwa,
who leads the Team Lacoste faction, consistently portraying him as a power-hungry leader
who is unfit to succeed Mugabe. The stories Plot to kill Chatunga: Zanu-PF, military fingered
(The Chronicle, 13/02/2016) and Gukurahundi Row erupts… VP Fumes over Coltart Book (The
Chronicle, 23/03/16) are an attempt by the newspaper to scandalise Mnangagwa. The
stories portray Mnangagwa as a “murderer” as he and his factional members are presented
as having reached an “agreement” to “kill” Robert Mugabe’s youngest son, Bellarmine Cha-
tunga. This was allegedly a way of instilling fear in Mugabe, forcing him to resign and
paving way for Mnangagwa to take over. The same story also states that “the faction
roped in members of the military to carry out demonic acts including the bombing of
Alpha Omega Diary Plant in Mazowe”. The military in this case is also insinuated by the
newspaper to be inclined to the Team Lacoste faction. In the same vein, Mnangagwa is
portrayed as having participated in the Gukurahundi genocide, and the newspaper
suggests that he is a murderer as he is continuously tagged as a “Gukurahundist”—a
term that Jonathan Moyo also regularly used to describe Mnangagwa.

The Chronicle during the Mathuthu era reports on key members of the Team Lacoste
Faction such as Justice Mayor Wadyajena. Wadyajena, MP for Gokwe-Nembudziya and
an unapologetic supporter of Emmerson Mnangagwa, is covered and scandalised by
the newspaper three times (The Chronicle, 02/02/16, 22/03/16, 22/12/15), a clear indication
that the newspaper was aligned to the G40 faction. One of the lead stories, Wadyajena in
G40 Storm (The Chronicle, 01/09/16), is framed in a way to soil his image as he is portrayed
as a rogue individual who sought to go against key members of the G40 faction vying to
succeed Mugabe. The stories detail how Wadyajena referred to G40 members as “idiots”
after insulting former first lady and Women’s League leader Grace Mugabe (The Chronicle,
02/02/16). It is important to note that the Midlands province where Mnangagwa hails from
became a battleground for succession politics at the time. Besides Wadyajena being scan-
dalised, other key Team Lacoste members such as Owen Ncube (former provincial youth
league secretary for administration and now Minister for State Security) and Edmore
Samambwa (former Midlands Youth provincial chairman) were accused of victimising
fellow party members in the Midlands Province who belonged to the G40 faction and sup-
ported Grace Mugabe. Political party members caught in the ire of this victimisation who
belonged to the G40 faction included former ministers Makhosini Hlongwane (Sports and
Recreation Minister), Anastasia Ndhlovu (Tourism and Hospitality Deputy Minister) and
Tapiwa Matangaidze (Public Service, Labour and Social Welfare Deputy Minister). These
members were allegedly “victimised” by Wadyajena for supporting Grace Mugabe. The
story also details that Wadyajena “threatened to hire thugs” and chanted derogatory
slogans towards members of the G40 faction with words such as pasi ne G40 (down
with G40); pasi naMakhosini (down with Makhosini, Anastasia and Matangaidze). In such
stories, voices of the accused were stifled whereas the narrative of G40 was modulated.

AFRICAN JOURNALISM STUDIES 7



Such factional positions taken by the newspaper confirm what reporters interviewed said
about the former editor (Mathuthu) who they viewed as Minister Moyo’s “blue-eyed boy”
tasked with promoting the G40 agenda at the Chronicle. One Chronicle reporter inter-
viewed said:

What you see on our pages, be it on the front page or any other, is what the doctor would have
ordered. We could not go against the editor’s demand. We met the editor at least twice a day
and we would be giving him an update on the stories to be published especially the ones pro-
moting or scandalising G40 members and getting further instructions on how to frame stories.
Stories that promoted the G40 faction and soiled Team Lacoste were the trump card that we
would use to get lead stories and also get promoted. (Reporter 1, 25/ 09 /2017)

The newspaper also selectively aligns itself with war veterans from the G40 faction during
the Mathuthu era. Stories covered during the Mathuthu era showed that war veterans said
to belong to the G40 faction such as George Mlala are mostly given coverage to legitimise
the G40-driven agenda that does not portray them as a “faction” but a group of “loyal
cadres” who are “sons and daughters” of the soil supporting Mugabe’s rule. Stories such
as Mutsvangwa’s woes mount: War Vets Drop Chris (The Chronicle, 07/03/2016) show how
Mlala, who was not in the war veterans structures at the time, is given space by the news-
paper to ridicule Mutsvangwa. Mlala calls Mutsvangwa a “drunkard” and adds that “Muts-
vangwa should return to his senses… because only a drunkard can utter such statements
about President Mugabe who is trusted by Africans at large”. His statements come after
Mutsvangwa had previously said he no longer trusted Mugabe and compared him to a
frog in a sink that “adjusts as the water gets hotter”. War veterans who belong to Team
Lacoste such as Christopher Mutsvangwa are seen as “bad apples in Zanu-PF attempting
to ordain Mnangagwa as the heir to the throne”. This is exhibited by stories under the
headlines Politburo boots out Mutsvangwa (The Chronicle, 04/03/2016),War Veterans threa-
ten demo against Mutsvangwa (The Chronicle, 09/01/16), Mutsvangwa loyalists ousted (The
Chronicle, 10/03/16) and War Vets kick out Mutsvangwa (The Chronicle, 13/02/2016). The
stories detail an alleged boycott of Chris Mutsvangwa by his fellow war veterans and sub-
ordinates when he visits the Bulawayo war veterans’ structures on a meeting to address
their welfare. Mutsvangwa and those aligned to the Team Lacoste faction are vilified for
allegedly insulting Mugabe and the first family. Reporters interviewed confirmed the
G40 alignment was adopted by The Chronicle and said they were a G40 “conveyor belt”
aimed at winning consent from party members and fellow citizens, as they could not
object to stories aligned to G40 which the editor imposed on them. Mutsvangwa is
largely scandalised during the Mathuthu era, and in effect portrayed as a “rogue war
veteran” leading a splinter war veterans faction. Another journalist interviewed said
they were “pawns” advancing succession issues. The journalist further added:

Stories that did not meet the editor’s expectations especially on factional issues would be
spiked. Because the editor was promoting a factional agenda, we were wiped into line that
is supporting the G40 faction even though in some cases it was not necessary to cover
issues related to G40. (Reporter 2, 27/09/2017)

However, the post-Mathuthu era when deputy editor Innocent Madonko took over the
post on an “acting editor” capacity shows a shift in the way succession stories and
members of factions were framed. Members from G40 are mostly scandalised, yet those
of Team Lacoste are predominantly glorified. The change of ministers, however,

8 W. CHUMA ET AL.



confirms the shift in factional stance, where the paper takes a factional standpoint of sup-
porting Team Lacoste members. Reporters interviewed said the editorial shift in the news-
paper was because the new minister who replaced Jonathan Moyo, Minister, Christopher
Mushowe (who was also perceived to be a member of the Team Lacoste) “did not align
himself to the mafikizolo’s ideology (G40)”, hence the reason for the change in tone of
story narratives. One of the articles entitled VP Unmoved…Mnangagwa shrugs off
Chimene diatribe (The Chronicle, 29/07/16) attempts to scandalise one of G40 stalwarts
and staunch supporter of Grace Mugabe, Mandy Chimene (Former Manicaland Provincial
Affairs Minister) who had previously told party members that Mnangagwa fanned faction-
alism and identifying him as the leader of Team Lacoste. Members of the Team Lacoste
faction like Mnangagwa who were not given space to respond to allegations levelled
against them during the Mathuthu era were now having their agenda driven by the
same newspaper under a new editor. This is also seen in the above-mentioned story
where Mnangagwa is given a voice while Chimene is silenced. Reporters interviewed
said the former Permanent Secretary in the Ministry of Information and Publicity,
George Charamba—previously sidelined by Moyo, but now calling the shots under the
new Minister—was insisting on state media coverage that relegated war veterans
aligned to G40 to the periphery, “reducing them to mere political spectators”. Also sup-
porting the shift as evidenced by the content analysis, one reporter interviewed said “con-
ventional wisdom at Zimpapers tells you that the Minister of Information is the shadow
editor-in-chief or the man in charge” and as the Minister changes, the newspaper’s trajec-
tory also changes as the minister shapes political discourses.

In the post-Mathuthu era at The Chronicle, former Minister Moyo (moved to another
cabinet portfolio and became an active G40 leader) was covered negatively by the
paper. In the month of October, for example, The Chronicle ran a series of stories that impli-
cated Moyo in what was known as the Zimdef scandal. This scandal involved the Minister’s
alleged diversion of funds meant for student training (manpower development) towards
political party activities. During this period (October 2016), six lead stories in The Chronicle
(10/10/16, 13/10/16, 21/10/16, 25/10/16, 28/10/16) promote the interests of the Team
Lacoste faction while in general most of the story narratives in the articles published
were an effort to vilify Moyo, who is a key G40 ally. Moyo is portrayed a “thief”, “who
steals from the rich” and the newspaper plays the role of both the judge and jury in an
endeavour to scandalise him. The Chronicle uses the Zimdef scandal as a political battle-
ground for scandalising Moyo. There are constant calls for his arrest via stories and he is
continuously vilified by the newspaper.

The factional positioning by the paper highlighted above shows how story narratives
during the Mathuthu era supported the G40 faction. The post-Mathuthu era, which saw
Madonko take over the reins, also shows different story narratives that supported the
Team Lacoste faction. Such shifts demonstrate the phenomenon we have deemed “fac-
tional journalism” where journalists were easily swayed to pursue and serve a new
order from their political principals without exerting any agency of their own.

Selective sourcing

Factional reporting is also seen in the sourcing of stories. The Mathuthu era shows how The
Chronicle through its sourcing and placement supported the G40 faction. The majority of

AFRICAN JOURNALISM STUDIES 9



The Chronicle stories on succession and factionalism were placed on the front page and the
importance of such placement is that front-page stories set the tone of the rest of the
paper (Weldon 2008: 6). Major sources of the newspaper’s information were key
members who constituted of the former G40 faction. These members included Patrick
Zhuwao, who in one of the stories called for the “Expulsion of War veterans leader Christo-
pher Mutsvangwa” (The Chronicle, 14/12/15). Former Vice President Phelekezela Mphoko is
also another member of G40 who constantly features in the newspaper in support of the
G40 faction. For example, in the story Karanga lineage no key to Presidency (The Chronicle,
13/02/16), Mphoko thwarts the Lacoste faction which wanted a Karanga (Mnangagwa) to
succeed a Zezuru (Mugabe). In the same Mathuthu era, war veterans such as Mutsvangwa
(chairperson) and Victor Matemadanda (secretary-general) who were openly supporting
the Team Lacoste faction were accused of bringing in tribalism in factional politics and
where to be denied space in the newspaper. In stories such asMutsvangwa’s woes continue
to mount (The Chronicle, 07/03/16), rival war veterans such as George Mlala are given space
in the newspaper and are viewed as reliable sources of information when commenting on
issues related to war veterans. One reporter interviewed said:

We hold meetings with the news editor to discuss the framing of the story and also its sour-
cing. In such meetings, the news editor will be telling us what could have transpired in their
meeting with other editors. He will also be telling us what the editor wants and how to do it.
(Reporter 3, 04/10/17)

Such revelations confirm the pattern of sourcing during the Mathuthu era that saw the
newspaper became biased towards the G40 faction. Overall, sources used in story narra-
tives glorified the G40 faction as safeguarding the interests of Mugabe as entrusted to
him by the electorate. The newspaper also legitimised another faction of the war veterans
called the Council of Elders, composed of war veterans such as George Mlala and Mandy
Chimene (Manicaland Provincial Affairs Minister).

In the post-Mathuthu era, the sourcing flipped, with the majority of sources now
coming from the ranks of the Team Lacoste faction. Mnangagwa is given more space to
explain his alleged involvement in factionalism and succession politics, where he stated
that “the unsubstantiated allegations encouraged him to work even harder for the devel-
opment of the country” (The Chronicle, 29/07/16). Mnangagwa is also continuously referred
to as the “Zanu-PF Second Secretary”, which shows that he is a senior member, second
after Mugabe, and celebrates that “there will be no leadership change in Zanu-PF” (The
Chronicle, 28/07/16) as pushed by G40 which sought to have Mnangagwa removed
from office. In their quest to rebrand Mnangagwa and present him in the best possible
light, the paper also devotes some positive coverage to the command agriculture policy
—a government policy to address food security—which Mnangagwa heads. Under the
previous editor, the policy had either been muted or given negative coverage by the
paper. Another interesting feature of the post-Mathuthu coverage was that most promi-
nent stories in the paper were now outsourced from The Herald in Harare. This was in
sharp contrast to the Mathuthu era where most stories were written by The Chronicle jour-
nalists and took the position of supporting the G40 faction. One reporter interviewed
confirmed that:

The paper is a product of the editors because they have the final say and what we write is what
they could have ordered. Editors also help you to gather data through telling who to look for

10 W. CHUMA ET AL.



and how to structure the story. This includes issues to do with who to talk to and who to leave
out. (Reporter 4, 06/10/2017)

Sourcing, however, determines story narratives and there is a sharp contrast in the sources
used in the two periods during which The Chronicle was edited by Mathuthu and
Madonko. These partisan shifts in sourcing highlights the phenomenon of factional
journalism.

The deployment of derogatory terms

The newspaper occasionally resorted to using derogatory terms in its bid to soil the image
of the rival factions during the tenures of both editors. Derogatory terms like “conspira-
tors”, “successionists”, “factionalists” and “individualists” are common terms used to
scorn a rival faction. These terms were used to denounce other party members as “indivi-
dualists and factionalists who have no place in the Zanu-PF government” (The Chronicle,
01/02/16) because they are aiming to topple a “patriotic, people oriented and a selfless
leader” (The Chronicle, 31/03/16) in the mould of Mugabe. During the Mathuthu era, the
newspaper condemned Team Lacoste members as “successionists”, especially war veter-
ans who openly endorsed Mnangagwa as their preferred successor. Some of the terms
that are also used include “murderers”, “tribalist”, “rogue”, “demonic” and “violent”. Such
terms are seen in stories such as Gukurahundi row erupts: VP fumes over Coltart book
(The Chronicle 23/03/16), Zanu-PF Midlands dumps 8 officials (The Chronicle, 19/03/16),
Karanga lineage not key to presidency (…), First lady Supporter felled with furry: War Vet
leader faces arrest (15/03/16). The use of such terms was meant to present the rival
faction as illegitimate and therefore incapable of taking over the leadership after
Mugabe. When local lawyer and politician David Coltart released his book entitled The
Struggle Continues: 50 years of tyranny in Zimbabwe, in which he highlighted one of Mnan-
gagwa’s incendiary speeches in Bulawayo at the height of the Gukurahundi genocide, the
newspaper came out in support of these claims and revealed that “we dug into our
archives and we can reveal that the statements attributed to Cde Mnangagwa were
indeed published in The Chronicle between March and April 1983” (Chronicle, 23/03/16).
In some of the stories published by the paper during this period, Mnangagwa is portrayed
as a “murderer” and “tribalist” who seeks to divide the Zimbabwean nation along ethnic
lines. As such, Team Lacoste members were also broadly described as “successionist” to
denote “individuals seeking to stampede President Mugabe out of power and replace
him with their preferred candidate” (The Chronicle, 11/02/16). The editorials page, which
normally highlights the newspaper’s stance on a subject or topic, lays bare the newspa-
per’s factional inclination by denying the existence of the G40 faction and claiming that
war veterans leader Christopher Mutsvangwa had “gone rogue” for going after “the pur-
ported G40 faction” (The Chronicle, 14/03/16).

Despite clear evidence of factional positioning in coverage, when interviewed,
Mathuthu dismissed the findings by claiming that his team was “supporting the govern-
ment”, before refusing to explain or support his position in the political matrix. This
claim was contested by the Chronicle reporters interviewed, as highlighted earlier. In sep-
arate interviews, journalists said they were instructed to frame stories using specific terms
meant to soil factional rivals and this was the only way for a reporter to seek glory as their
stories would land on the front page. Reporters also confirmed that the use of derogatory

AFRICAN JOURNALISM STUDIES 11



terms by the newspaper showed the way it had lost ethics by supporting a specific faction
in pursuit of pushing a factional agenda. Reporters also said at times their stories would be
“spiked” and what they would have written would appear different when the story was
published.

After Mathuthu’s departure from The Chronicle, derogatory terms were now redir-
ected to the G40 faction, which was described by the paper as being composed of “suc-
cessionists claiming to be behind the first family when in actual fact they harbour their
own presidential ambitions” and they were “mere chancers pursuing personal enrich-
ment agendas at the expense of national development” (The Chronicle, 06/08/16).
Grace Mugabe, who was associated with the G40 faction, is spared the vilification. But
fellow G40 members, especially Jonathan Moyo and Saviour Kasukuwere, are presented
as the “factionalists” who are being attacked for pushing a factional agenda as the “First
Lady cannot discuss the succession of her husband” (The Chronicle, 29/01/16). Bitter war
veterans, some of whom had been fired from the party (like Mutsvangwa and Matema-
danda), are no longer identified as rogue. In the post-Mathuthu editorial dispensation,
they are given ample space to articulate their views in the paper. G40 members are
seen as the “Mafikizolo” (an isiNdebele word denoting newcomer; in this context, it is
used to refer to party newcomers, those with no liberation war credentials, and therefore
having no legitimate claims to succeeding Mugabe) who are being used by the party’s
enemies to “tirelessly divide Zanu-PF” (28/07/18). The paper also takes the stance of
describing the war veterans’ faction supporting G40 as “ill-disciplined” because of
their continual peddling of unfounded allegations on Mnangagwa involvement in fac-
tionalism. One of the journalists interviewed said framing stories that denigrated G40
was a way of “pleasing the editors as this is where their bread was buttered”. These
findings show a change of editors influenced the papers framing of succession issues
within the ruling party.

Concluding discussion

The findings suggest that there are substantial limits to journalistic agency and pro-
fessional independence in a context characterised on the one hand by an authoritarian
political establishment and on the other by a comatose economy where jobs are nearly
impossible to come by. In such a context, journalists are made to believe they are peren-
nially indebted to their employers for the mere fact of being employed. Because of this,
they inherently produce content which genuflects to centres of power in ways reminiscent
of Herman and Chomsky’s deterministic and problematic “propaganda model”. As both
the content analysis and interviews with The Chronicle journalists have demonstrated,
the newspaper played a key role as a platform for the articulation of factional agendas
in the battle for succession of Mugabe. The paper gave salience to one faction in the
period before the ouster of both the Minister and the editor, and then almost seamlessly
switched sides to the so-called “Lacoste” faction as soon as both were moved. This
suggests a hopelessly malleable media that can very easily be directed to switch sides
at short notice. There is no suggestion of a professional cohort of journalists with values
and political ideologies with any staying power beyond the tenure of office of the
current Minister of Media, Information and Publicity. These findings also throw into ques-
tion whether the normative roles often ascribed to the press (see Christians et al. 2009) are

12 W. CHUMA ET AL.



applicable in contexts such as this, where journalistic activity is almost completely at the
beck and call of political centres of power.

Disclosure statement

No potential conflict of interest was reported by the author(s).

References

Chikuhwa, J.W. 2004. A Crisis of Governance: Zimbabwe. New York, NY: Algora Publishing.
Chiumbu, S., and D. Moyo. 2009. “Media, Politics and Power: Re-Gearing Policy and Propaganda in

Crisis Zimbabwe”. In The Power of Communication: Changes and Challenges in African Media,
edited by Kristin Skare Orgeret and Helge Ronning, 179–217. Oslo: Unipub.

Christians, Clifford G, T.L. Glasser, D. McQuail, K. Nordenstreng, and R.A. White. 2009. Normative
Theories of the Media: Journalism in Democratic Societies. Urbana, IL: University of Illinois Press.

Chuma, W. 2008. “Mediating the 2000 elections in Zimbabwe: competing journalisms in a society at
the crossroads”. African Journalism Studies 29(1): 22–41.

Compagnon, D. 2011. A Predictable Tragedy: Robert Mugabe and the Collapse of Zimbabwe.
Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Press.

Croteau, David, and William Hoynes. 2003. Media Society: Industries, Images, Audiences. 3rd ed.
London: Pine Forge Press.

Dahlgren, Peter, and Michael Gurevitch. 2005. “Political Communication in a Changing World”. In
Mass Media and Society, 4th ed., edited by James Curran and Michael Gurevitch, 375–393.
London: Hodder Arnold.

Hall, S., T. Critcher, T. Jefferson, J. Clarke, and B. Roberts. 1979. Policing the Crisis: Mugging, the State
and Law and Order. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Herman, E., and C. Chomsky. 1988. Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media.
New York: Patheon Books.

Jensen, M., and W. Meckling. 1976. “Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and own-
ership structure”. Journal of Financial Economics 3: 305–360.

Jones, S.R., V. Torres, and J. Arminio. 2006. Negotiating the Complexities of Qualitative Research in
Higher Education: Fundamental Elements and Issues. New York: Routledge.

Kwaramba, F., and L. Mbiba. 2005. Mugabe fall downstairs. Accessed August 24, 2017. https://www.
dailynews.co.zw/articles/2015/02/05/mugabe-falls-down-stairs.

Larsson, Larsake Orebro. 2002. “Journalists and politicians: a relationship requiring manoeuvring
space”. Journalism Studies 3(1): 21–33.

Mabweazara, Hayes M. 2010. “New Technologies and Mainstream Journalism Practices in Zimbabwe:
An Ethnographic Study”. PhD thesis, Edinburgh Napier University.

Mabweazara, H. 2011. “Newsmaking Practices and Professionalism in the Zimbabwean Press”.
Journalism Practice 5(1): 100–117.

Makumbe, J. 2009. Zimbabwe: Survival of a Nation. Addis Ababa: OSSREA.
McChesney, Robert W. 2009. The Political Economy of the Media: Enduring Issues, Emerging Dilemmas.

New York: Monthly Review Press.
McNair, B. 2003. An Introduction to Political Communication. London: Routledge.
Moore, D.B., and B. Raftopoulos. 2012. “Zimbabwe’s Democracy of Diminished Expectations”. In Crisis!

What Crisis?, edited by S. Chiumbu and M. Musemwa, 241–267. Cape Town: Human Sciences
Research Council Press.

Moyo, D. 2004. “From Rhodesia to Zimbabwe: Change Without Change? Broadcasting Policy Reform
and Political Control”. In Media, Public Discourse and Political Contestation in Zimbabwe, edited by
H. Melber, 12–28. Uppsala, Sweden: NordiskaAfrikaInstitutet.

Murdock, G., and P. Golding. 2005. “Culture, Communications and Political Economy”. In Mass
Media and Society, 4th ed., edited by J. Curran and M. Gurevitch, 60–83. New York: Hodder
Arnold.

AFRICAN JOURNALISM STUDIES 13

https://www.dailynews.co.zw/articles/2015/02/05/mugabe-falls-down-stairs
https://www.dailynews.co.zw/articles/2015/02/05/mugabe-falls-down-stairs


Muzondidya, J. 2009. “From Buoyancy to Crisis”. In Becoming Zimbabwe: A History from the pre-
Colonial Period to 2008, edited by B. Raftopoulos and A.S. Mlambo, 167–200. Harare: Weaver Press.

Napoli, P. 1997. “A principal-agent approach to the study of media organisations: toward a theory of
the media firm”. Political Communication 14: 207–219.

Ndlela, M. 2003. Critical Analysis of Media law in Zimbabwe. Harare: Konrad Adenauer Foundation.
Nyarota, Geoffrey. 2006. Against the Grain: Memoirs of a Zimbabwean Newsman. Cape Town: Zebra

Press.
Patton, M. 1990. Qualitative Evaluation and Research Methods. Beverly Hills: Sage.
Raftopoulos, B., and A.S. Mlambo. 2009. “The Hard Road to Becoming National”. In Becoming

Zimbabwe: A History from the pre-Colonial Period to 2008, edited by B. Raftopoulos and A.S.
Mlambo, xv11–xxx1v. Harare: Weaver Press.

Ronning, H., and T. Kupe. 2000. “The Dual Legacy of Democracy and Authoritarianism: The Media and
the State in Zimbabwe”. In De-Westernising Media Studies, edited by J. Curran and M. Park, 138–
156. London: Routledge.

Sachikonye, L. 2011. Zimbabwe’s Lost Decade, Politics, Development and Society. Harare, Zimbabwe:
Weaver Press.

Stonecipher, H.W. 1979. Editorial and Persuasive Writing: Opinion Functions of the News Media.
New York: Hastings House.

Wahl-Jorgensen, K. 2008. “Op-ed Pages”. In Pulling Newspapers Apart: Analysing Print Journalism,
edited by B. Franklin, 67–74. London: Routledge.

Weber, R. 1990. Basic Content Analysis. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Weldon, M. 2008. Everyman News: The Changing American Front Page. Columbia: University of

Missouri Press.
Windrich, E. 1981. The Mass Media in the Struggle for Zimbabwe: Censorship and Propaganda Under

Rhodesian Front Rule. Gwelo: Mambo Press.

14 W. CHUMA ET AL.


	Abstract
	Introduction and context
	Background to the journalism–politics nexus
	Methodology
	Themes
	Scandalising rival factional members
	Selective sourcing
	The deployment of derogatory terms

	Concluding discussion
	Disclosure statement
	References

